Gastvrijheid 2.0

Gastvrijheid: een containerbegrip dat te pas en te onpas gebruikt wordt. Een begrip waar iedereen wat van vindt. Gastvrijheid wat is dat nu? De deur open houden voor je gasten, hun jas aannemen? Gastvrijheid: iedereen vindt het belangrijk en niemand wil erin investeren want ‘dat kunnen we zelf wel’.

Waarom gaat het dan toch zo vaak fout? Waarom heb ik dagelijks het gevoel dat ik ergens niet welkom ben? Misschien is het onbewuste onwetendheid of arrogantie van de organisatie, of ben ik nu te hard? Is het omdat ik tóch wel terug kom bij de apotheek, omdat het switchen van een huisartsenpraktijk te lastig is of, omdat ik geen keuze heb naar welk stadskantoor ik ga?

Wat ik wel weet is dat ik niet zo van klagen houd, maar dat ik mij wel vaak stoor: De vervelendste klant voor een organisatie, want zonder dat je het doorhebt ga ik naar je buurman.
“Gunfactor is iets wat ik voor mijzelf al geanalyseerd heb. Gewoon een beetje aandacht.”

Waarom rijd ik om voor de bakker? Omdat die ‘ene’ bakker (die ik niet bij naam zal noemen) nou net een medewerker heeft die het bloed onder mijn nagels vandaan haalt. Ze zucht al als ik binnenkom. Laatst nog, een lief omaatje kwam binnen met de vraag of haar broodje opgewarmd kon worden (de zaak stond vol). Je had haar gezicht moeten zien en dan de opmerking ‘dat duurt WEL 10 minuten hoor, zucht’. Waarop het omaatje aangaf het broodje koud op te eten. De andere bakker (waar ik dus voor omrijd) is altijd blij om mij te zien, althans dat gevoel geven ze mij. Ze geven mij een beetje aandacht, ‘ik help wel even je brood in een tas te doen’ (ik sta daar dan met m’n handen vol, een kinderwagen en een dreumes die toch echt achter die hond aan wil lopen).

Nog een voorbeeld: ben ik ergens op gesprek geweest allemaal prima, maar bij het afscheid staat de dame op, geeft mij een hand vanachter haar bureau en ik mag zelf naar mijn jas en deur op zoek. Ik vind dit altijd zo vreemd, als ik vrienden op bezoek heb dan loop ik toch ook mee naar de voordeur?
De enige zal ik niet zijn. Meer mensen zullen winkels en organisaties mijden, omdat ze zich er niet welkom voelen. En wanneer voel je je welkom?
Wat is het toch dat de één dit perfect voor elkaar heeft en de ander eerder zijn gasten wegjaagt? Is het gebrek aan passie of hebben ze het gewoon niet door?
Misschien wel, omdat gastvrijheid te ingewikkeld wordt gemaakt. Het wordt gezien als een groter goed, iets ongrijpbaars. Als het al besproken wordt, gebeurt dit alsof we het hebben over hoe de Hubble met precisie-instrumenten zijn astronomische waarnemingen doet. Het is gewoon oprechte aandacht geven, normaal doen en dan nog net een stukje beter.

Hartendieven

Deel dit bericht via:

Meer gastvrijheid in het hart
van jouw gemeente?