Gewone dingen ongewoon goed doen

Als je aan willekeurige mensen vraagt wat gastvrijheid is, krijg je bij elk persoon waarschijnlijk een ander antwoord. De een vindt het belangrijk dat diegene zich vooral welkom voelt, de ander vindt het vooral belangrijk dat er veel aandacht aan diegene geschonken wordt, of juist niet. Wat zijn volgens Hartendieven de belangrijkste elementen voor goede gastvrijheid?
Elke klant is anders. Elke klant heeft andere doelen, behoeften, wensen en verwachtingen. Elk persoon verschilt van karakter, maar ook de emotie en stressniveau van moment tot moment verschilt enorm. En niet alleen is elke klant anders, maar ook elke werknemer is anders. Een fijne gastvrijheidsbeleving creëren voor iedereen is een erg moeilijke taak. Het is juist de kunst van het kennen van je klant en collega om vervolgens zijn of haar wensen, behoeften en verwachtingen uit te laten komen. Gastvrijheid gaat vooral om het overtreffen van bepaalde verwachtingen. Uit onderzoek blijkt dat tevredenheid niet direct leidt tot loyaliteit. Alleen tevredenheid is dus niet voldoende, je zult méér moeten doen dan de klant van je verwacht. De kans is groot dat je voor hetzelfde bedrijf kiest als je een positieve beleving hebt gehad. De klant heeft ook nog eens een verhaal dat het delen waard is. Deze positieve mond-tot-mond reclame zal nieuwe klanten opleveren én het imago sterker maken.

Gastvrijheid is de kunst van het creëren van memorabele momenten.

Gastvrijheid betekent ook het gevoel hebben dat je te gast bent. Wanneer je te gast bent, word je als uniek mens gezien die welkom wordt geheten en waarvoor oprechte aandacht is.

Binnen de elementen van gastvrijheid maakt vooral het gastheerschap, de houding en het gedrag van medewerkers, het verschil in de beleving van de klant. Het gaat hier om oprechte aandacht, passie, representativiteit, kennis van zaken, een herkenbare huisstijl en mensenkennis. Dit geldt zeker niet alleen voor medewerkers die het eerste klantcontact hebben, maar juist voor iedereen binnen het bedrijf.

Want gastvrij ben je ook naar je collega’s, naar je leveranciers, naar iedereen.

En of je nu introvert bent of juist extravert, het belangrijkste is dat je jezelf blijft en dat je het leuk vindt om dat stapje extra te zetten, zodat je vanuit passie gastvrij kunt zijn en dat het geen kunstje wordt.

Deel dit bericht via:

Meer gastvrijheid in het hart
van jouw gemeente?