Met de neus op de feiten

Gastvrijheid

Wij vinden het zo mooi, houden ervan en hebben er echt een passie voor. Het is zelfs ons werk om hierover te inspireren en adviseren. En toch zijn wij ook niet altijd gastvrij, of in elk geval…zo worden we dan niet ervaren.

Het was een mooie winterdag toen we voor ongeveer de 10e keer naar een langlopende opdracht gingen. Inmiddels hadden we daar dus al een band opgebouwd met de meeste medewerkers. We kwamen binnen en zoals wij zijn begroeten we op onze manier de receptioniste weer vrolijk en vrij: ‘Goedemorgen! Hier zijn we weer, zou je voor ons de deur open willen doen, dan redden we ons wel’.

De keurige dame keek ons verbaasd aan en met een strakke blik vroeg ze ‘en wie zijn wij?’

‘Uuhh, oh sorry, wij zijn Stephanie en Wendy van Hartendieven en geven vandaag weer een inspiratiesessie gastvrijheid’.

Waarop de receptioniste uiteindelijk zei dat ze op een dag zoveel mensen ziet, dat ze ons niet had herkend en vroeg wie ze voor ons kon bellen. Met nog steeds volop verbazing in ons lijf (en helaas schuift dit bij ons direct door naar ons gezicht) gaven wij de naam van onze contactpersoon. ‘Prima, u kunt daar plaatsnemen, dan wordt u zo opgehaald’ is wat ze zei.

‘Uuhh, ok, doen we’.

De hele dag en ook nog wat momenten daarna hebben wij ons samen afgevraagd wat er nou gebeurde en waarom dit zo vervelend voelde en we lieten het vervolgens even gaan. Maar ook de keren erna ging het contact nog stroef en voelde dit zo vervelend. Een week later, zijn we toch naar deze betreffende dame toe gegaan en hebben aangegeven dat we merkten dat het contact tussen ons stroef verloopt en dat we niet goed weten hoe dat precies komt. We vroegen haar hoe zij zich voelde en hoe dat kwam. Wat bleek?
Zij ervaarde dit natuurlijk ook. Gastvrijheid is voor haar: iedere gast met u aanspreken en volgens vaste etiquette behandelen, dus wij zaten in haar allergie door onze open, vrije houding.

Zo zie je maar… ook al vind je jezelf nog zo gastvrij, zo word je niet altijd ervaren. Dit is ook wat gastvrijheid lastig maakt: Het wordt door de ontvanger bepaald of je gastvrij ervaren wordt.

Dit is een belangrijk onderdeel van wat we in onze trainingen behandelen.
Ben je ook nieuwsgierig hoe je hier het beste mee om kunt gaan? We helpen je hier graag bij.

Vraag een gratis adviesgesprek aan, of bel ons:
Stephanie: 06 14 97 68 93
Wendy: 06 20 38 61 24

Deel dit bericht via:

Meer gastvrijheid in het hart
van jouw gemeente?